KONSEP PERUBAHAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
Masyarakat yang maju dan saintifik adalah hasrat Wawasan
2020. Masyarakat yang maju dan saintifik sentiasa bersedia menerima
perubahan untuk menjadi lebih baik. Kemajuan pula bererti berubah
daripada keadaan sedia ada kepada keadaan yang lebih baik. Fikiran
terbuka untuk menerima idea baru dan berubah mengikut objektif yang
dikehendaki amat penting.
Agen perubahan utama ialah pendidikan.
Pendidikan dan latihan merupakan wahana terpenting di dalam pembangunan
sumber manusia ke arah pencapaian matlamat pembangunan negara.
Pendidikan bertaraf dunia atau `world class? akan menentukan kejayaan
perubahan insan.(Mohd Najib ,1997)
Perubahan
dalam pendidikan tidak dapat dielakkan. Masa dan pelbagai faktor lain
menuntut perubahan dalam pendidikan. Perubahan ialah salah satu fakta
yang wujud dalam pendidikan. Ada faktor luaran dan dalaman yang mendesak
dan menekan untuk melakukan perubahan.
Perubahan ialah satu pola penukaran
kelakuan ataupun status yang stabil kepada satu pola kelakuan dan status
stabil yang lain. Ini bermakna perubahan tidak dapat dielakkan apabila
sudah tiba masanya (Carzo dan Yanouzas)
Menurut
Oliver (1996) dalam Buku The Management of Educational Change : A Case
Study Approach, perubahan didapati lebih mengambarkan ciri-ciri
pendidikan berbanding dengan kestabilan.
KEPENTINGAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
Carlopio (1998) penting untuk meningkatkan pencapaian melalui penambahbaikan dalam pelaksanaan dan amalan.
Fagerlind dan Saha (1982) perubahan dalam pendidikan penting untuk menggerakkan masyarakat sepanjang kontinum perkembangan.
Inovasi perlu berlaku dalam teknologi terkini, perubahan dalam sistem dan prosedur bekerja bagi menjimatkan tenaga, masa dan kos tetapi pada waktu yang sama mampu meningkatkan produktiviti.
Perubahan pendidikan perlu berlaku dari semasa ke semasa bergantung kepada keperluan semasa negara dan kerajaan yang memerintah di samping menyesuaikan dengan agenda dunia peringkat antarabangsa.
Bagi memastikan amalan terkini diguna pakai selaras dengan dapatan penyelidikan. Melalui penyelidikan, pelbagai isu dan permasalahan ditemui dan tindakan penambahbaikan perlu dilakukan.
Memastikan negara Malaysia tidak ketinggalan dalam bidang pendidikan dan bidang-bidang lain berbanding negara-negara maju yang lain.
Fagerlind dan Saha (1982) perubahan dalam pendidikan penting untuk menggerakkan masyarakat sepanjang kontinum perkembangan.
Inovasi perlu berlaku dalam teknologi terkini, perubahan dalam sistem dan prosedur bekerja bagi menjimatkan tenaga, masa dan kos tetapi pada waktu yang sama mampu meningkatkan produktiviti.
Perubahan pendidikan perlu berlaku dari semasa ke semasa bergantung kepada keperluan semasa negara dan kerajaan yang memerintah di samping menyesuaikan dengan agenda dunia peringkat antarabangsa.
Bagi memastikan amalan terkini diguna pakai selaras dengan dapatan penyelidikan. Melalui penyelidikan, pelbagai isu dan permasalahan ditemui dan tindakan penambahbaikan perlu dilakukan.
Memastikan negara Malaysia tidak ketinggalan dalam bidang pendidikan dan bidang-bidang lain berbanding negara-negara maju yang lain.
Kepentingan lain ialah :
Mengurangkan konflik
Mengurangkan konflik
- Persekitaran masyarakat dalam sesebuah negara semakin kompleks. Pelbagai faktor yang ada akan menimbulkan persaingan sengit untuk merebut peluang-peluang dan sumber yang terhad. Faktor-faktor seperti ekonomi, teknologi, politik dan sosio budaya akan meningkatkan konflik di dalam masyarakat. Kecekapan menguruskan masyarakat majmuk dan kompleks seperti di Malaysia memerlukan perubahan pendidikan kerana pendidikan merupakan agen perubahan masyarakat yang penting.
Meningkatkan Daya Pengeluaran
Meningkatkan motivasi
- Pengetahuan dan kemahiran rakyat sesebuah negara perlu ditingkatkan mengikut peredaran masa. Apabila ilmu setiap warga negara meningkat , produktiviti akan meningkat. Dalam sesebuah organisasi , kecekapan dan prestasi pekerja akan meningkat . Hasilnya ialah proktiviti meningkat dan pendapatan negara akan bertambah.James Worthy menyatakan kerjasama di kalangan pekerja akan bertambah sekiranya perubahan struktur dilakukan. Perlu ada tindakan pengurangan pengkhususan individu .
Meningkatkan motivasi
- Motivasi luaran dan dalaman menyumbang kepada peningkatan penerimaan perubahan. Semakin besar motivasi dalaman semakin tinggi percubaan untuk menerima perubahan.
JENIS-JENIS PERUBAHAN
Mengikut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan iaitu:
1) Perubahan ke arah peningkatan
Perubahan ini memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu dalam organisasi seperti berlakunya perubahan dalam struktur organisasi, memperkenalkan teknologi baru dan mengadakan program pembangunan staf untuk meningkatkan komitmen dan produktiviti staf.
2) Perubahan strategik organisasi
Perubahan
yang dilakukan mengikut persekitaran dan melibatkan keseluruhan
organisasi seperti mendefinisikan semula peranan organisasi, perubahan
nilai teras organisasi, pembentukan semula misi dan visi serta perubahan
struktur dan strategi organisasi.
3) Perubahan reaktif (ada tindakbalas)
Perubahan
ini berlaku akibat tindakbalas langsung daripada pelanggan dan pihak
berkepentingan (stakeholders). Kepekaan pelanggan dan stakeholders
terhadap isu-isu persekitaran dan etika memerlukan organisasi melakukan
perubahan. Contoh perubahan PPSMI (Pengajian matematik dan sains
daripada bahasa melayu kepada bahasa inggeris).
4)
Perubahan akibat daripada jangkaan (kesedaran)
Perubahan
dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana
terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan
perubahan bagi memastikan organisasi memperoleh kebaikan kompetetif.
STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
Amanda Credaro (2006) menyatakan pengurusan perubahan merupakan aktioviti utama dalam memastikan matlamat organisasi berjaya dicapai, manakala pelaksanaannya merupakan tindakan secara praktikal atau proses fizikal dalam penghasilan dan penggunaan inovasi.
Perubahan yang hendak dilaksanakan hendaklah berdasarkan model-model atau pendekatan tertentu. Antaranya ialah Dasar Pandang ke Timur yang dikemukakan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada 8 Februari 1982.
Dasar Pandang ke Timur bertujuan untuk :
- meninggikan prestasi pengurusan dan pembangunan negara.
- mewujudkan golongan masyarakat Malaysia yang mempunyai nilai-nilai dan etika kerja yang positif untuk meninggikan kemajuan negara.
- mengubah minda dan budaya rakyat agar lebih kreatif, inovatif serta maju tetapi tekal dengan budaya Timur.
- menjadikan rakyat Malaysia sebagai rakyat yang mampu bekerja dalam pasukan, mengutamakan pengeluaran dan mutu, peningkatan kecekapan serta kejayaan dalam jangka masa yang panjang.
Strategi Perubahan
- strategi kekuasaan
- strategi pujukan
- strategi pendidikan semula
- strategi memudah cara
strategi kekuasaan
- pihak atasan atau pentadbir menggunakan kuasa autoriti formal dan kawalan untuk memaksa kumpulannya berubah seperti yang dirancang.
- boleh menggunakan ganjaran pada perubahan positif atau hukuman bagi perubahan negatif.
strategi pujukan
- memerlukan kemahiran interpersonal mantap yang perlu ada pada seseorang ketua atau agen perubahan.
- memerlukan logik dan kebijaksanaan bagi meyakinkan kumpulan sasaran tentang kepentingan dan kebaikan sesuatu perubahan.
strategi pendidikan semula
- penggunaan maklumat baharu yang disediakan oleh agen perubahan dan menyerah maklumat tersebut kepada kumpulan sasaran untuk menentukan perancangan mereka sendiri.
- agen perubahan mendorong pemikiran dan melakukan refleksi terhadap tindakan yang telah diambil.
- dengan mengenalpasti kekuatan dan kekurangan, kumpulan sasaran didorong untuk merancang tindakan yang baharu.
strategi memudah cara
- kumpulan sasaran menentukan rancangan yang dipilih oleh mereka dan agen perubahan akan menghantar sumber yang diperlukan.
- sumber adalah seperti barangan atau perkhidmatan teknikal.
- tujuannya ialah untuk memastikan tiada sebarang halangan untuk meneruskan perubahan yang telah dirancang.
PEMBINAAN NEGARA BANGSA (PNB)
Proses pembinaan atau pembentukan sebuah negara bangsa menggunakan kuasa yang ada pada pemerintah, di mana prosesnya bertujuan menyatupadukan rakyat tanpa mengira bangsa dan lokasi sehingga wujud suatu persekutuan yang menjamin kestabilan politik dan mampu dipertahankan dalam jangka masa panjang.
Hasrat PNB ialah :
- membina rakyat yang mempunyai jati diri dan imej Malaysia tetapi masih mempunyi kekuatan dan jkehebatan untuk bersaing peringkat antarabangsa.
- menghasilkan modal insan cemerlang atau modal insan kelas pertama melalui ilmu dan pendidikan, penjanaan ekonomi, penghayatan agama, transformasi budaya dan politik.
- sumber manusia yang berkualiti (mempunyai ketahanan dan sanggup menghadapi cabaran) yang mampu mencorak hala tuju negara ke arah Wawasan 2020.
- pembinaan modal insan merangkumi proses yang lengkap dalam membentuk tenaga kerja yang berilmu, berakhlak, berkemahiran, berdaya saing dan berdaya tahan.
PENGURUSAN PENDIDIKAN
Pendidikan
ialah asas dalam pmbinaan modal insane bagi sesebuah Negara. Kecemerlangan
Negara sangat bergantung kuat kepada pendidikannya yang mampu melahirkan
pemikir. Pemikir-pemikir yang akan mengeluarkan pelbagai idea yang membawa
perubahan dalam corak kehidupan manusia. Pendidikan secara formal bermula di
sekolah. Sekolah adalah tempat untuk
melahirkan pemikir yang berkualiti bergantung kuat kepada pihak sekolah
seterusnya menjadikan para pemikir bermanfaat untuk Negara. Pendidikan berjaya
menjadi alat dalam membina kemajuan sesebuah Negara melalui beberapa aspek
pendidikan iaitu kepimpinan, pengurusan bilik darjah yang kondusif dan landskap
maklumat.
KEPIMPINAN
Kepimpinan
di sesebuah organisasi menentukan bentuk perubahan yang diperlukan dan menjadi
penentu kejayaan sesuatu perubahan yang dijalankan. Pengurusan terpimpin
memainkan peranan utama dalam membentuk sekolah berkualiti. Terdapat ciri-ciri
kepimpinan terpimpin iaitu pemimpin memimpin, visi yang jelas dalam pengurusan
perubahan, berhati-hati dalam memilih jawatankuasa pelaksan atau pasukan
bertindak Ahli Jawatankuasa dengan mengambil kira pengalaman, keupayaan dan
kebolehan serta kesungguhan setiap ahli, menumpukan perhatian khusus pada
setiap perubahan yang dibuat dan mengutamakan elemen kemanusiaan. Pemimpin yang
menjadi penggerak perubahan perlu ada sikap memahami dan toleransi bagi
memastikan setiap perubahan akan diterima dengan senang hati oleh orang yang
dipimpin. Ciri-ciri kepimpinan terpimpin adalah seperti berikut:
·
Pemimpin Memimpin
Dalam konteks ini, pemimpin memimpin menggunakan
pendekatan pengkongsian idea yang meneliti setiap menggunakan pendektan
pengkongsian idea yang meneliti setiap keputusan yang dikemukakan oleh ahli.
Justeru, mereka mampu memilih satu keputusan bersama-sama walaupun keputusan
terakhir diputuskan oleh pemimpin itu sendiri. Dengan cara ini, ahli kumpulan
yang dipimpin akan berasa puas hati dan hal ini juga mendorong perkembangan
kemahiran ahli kumpulan. Ahli kumpulan berasa lebih bermotivasi menjalankan
peranan masing-masing dengan berkesan dan situasi ini menjadikan sesuatu
tugasan lebih berkualiti.
· Visi Yang Jelas Dalam Pengurusan Perubahan
Seseorang pemimpin perlu jelas dengan visi dalam
pengurusan perubahannya. Sebagai agen perubahan, seseorang ketua perlu membina
gambaran yang jelas tentang apa jua yang hendak dicapai pada akhirnya dan
gambaran tersebut sepatutunya pratikal dan berkesan, tidak sekadar memenuhi
permintaan dan gesaan pihak lain. Visi tersebut perlu difahamkan kepada ahli
kumpulan yang turut sama terbabit dalam proses perubahan. Setiap organisasi
mempunyai visi masing-masing, contonhnya kita dapat lihat visi sekolah
dipaparkan pada dinding bangunan pentadbiran. Hal ini adalah untuk menyebarluaskan
visi sekolah yang perlu difahami oleh seluruh warga sekolah dan dengan itu
setiap warga sekolah memainkan peranan dalam memastikan visi tersebut tercapai.
· Menubuhkan
Jawatankuasa pelaksana atau pasukan bertindak
Pemilihan Ahli Jawatankuasa hendaklah dilakukan dengan
berhati-hati dengan mengambil kira pengalaman, keupayaan dan kebolehan serta
kesungguhan setiap ahli. Kalangan yang senior, berpengalaman dan berkemahiran
wajar dilantik memegang tugas utama yang memandu perubahan dalam kumpulannya.
Mereka merupakan kumpulan yang membantu pemimpin dengan menawarkan bimbingan
dan latihan kepada kalangan junior, mengatur strategi dan pelan tindakan serta
menjadi pemikir yang mencetuskan idea-idea yang bernas dan konstruktif.
· Menumpukan Perhatian Khusus Pada Perubahan Yang Dibuat
Sentiasa mengikuti perkembangan dan tindakan-tindakan
yang dilaksanakan oleh pasukan bertindak. Seseorang pemimpin yang berkesan akan
kerap bertemu dengan ahli-ahlinya untuk mengikuti perkembangan bagi setiap
tindkan dan proses yang berjalan. Perjumpaan-perjumpaan yang diatur bertujuan
mencari penyelesaian terhadap sesuatuisu yang berbangkit ketika proses
perubahan berlaku. Sekiranya sesuatu isu dihadapi, kemudian cepat diatasi, maka
perubahan akan lebih lancar. Kegagalan akan melanda sekiranya seseorang ketua
mengabaikan pasukan bertugas dan meyerahkannya bulat-bulat kepada pasukan
bertugas untuk menangani setiap cabaran dan isu yang dihadapi.
·
Mengutamakan Elemen Kemanusiaan
Manusia mempunyai karenah yang pelbagai dan keperluan manusia
juga berbeza. Ada sesetengah pihak memerlukan pihak memerlukan masa yang
panjang untuk berubah,tetapi tidak kurang yang positif dengan perubahan kerana
cepat memahami tujuan dan kebaikan sesuatu perubahan yang hendak dilakukan.
Sebagai pemimpin yang menjadi penggerak perubahan, sikap memahami dan toleransi
adalah sangat perlu bagi memastikan setiap perubahan akan diterima dengan
senang hati oleh yang dipimpin.
Manusia memerlukan perhatian dan pemahaman daripada
seseorang pemimpin. Oleh itu, pemimpin perlu mendengar apa-apa sahaja masalah
yang diluahkan oleh ahli kumpulannya lalu mencari pendekatan yang sesuai untuk
mengatasinya. Kemahiran interpersonal sangat perlu dikuasai oleh pemimpin dalam
menguruskan perubahan yang hendak dibawa dan digerakkan bersama-sama dengan
ahli kumpulan yang berjaya bagi mendorong mereka untuk terus menghasilkan kerja yang berkualiti dan
dengan itu menambah hasil produktiviti,
Walaubagaimanapun
untuk seseorang itu kekal menjadi pemimpin dia mesti juga mempunyai kuasa yang berunsurkan
kebolehan tersendirinya. Ini termasuklah:
1.
Mentaliti
· Kebijaksanaan atau kebolehan membuat perhitungan
yang jauh sebelum bertindak dengan menilai antara yang baik dan buruk
berdasarkan pertimbangan ilmu dan pengalaman.
· Keberanian atau kesungguhan serta kesanggupan
menghadapi cabaran dan masalah serta risiko, baik yang berpunca dari luar diri
atau dalam diri sendiri.
· Mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan
sendiri tanpa menunggu orang lain datang kepadanya minta bertindak.
· Mempunyai kreativiti sendiri, terutamanya dalam
menyelesaikan masalah-masalah yang wujud dalam organisasi.
2.
Kemasyarakatan
·
Kesediaan memberi dan menerima pendapat.
·
Sikap positif dan terbuka.
·
Daya penggerak dan semangat juang yang kuat.
·
Kebolehan berkomunikasi secara berkesan.
·
Moraliti
·
Mempunyai disiplin diri yang unggul.
· Kebersihan jiwa terutamanya dari segi keadilan,
amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan pendirian dan ketahanan diri.
·
Iman yang teguh, terutama orang yang beragama
Islam.
Antara
ketiga-tiga ciri yang dinyatakan, moraliti adalah yang terpenting untuk menilai
seseorang pemimpin sama ada baik atau buruk, berkesan atau tidak, boleh
bertahan lama atau tidak.
Pemimpin
memerlukan juga sikap tertentu untuk mempengaruhi orang lain. Perkara yang
paling penting ialah pemimpin harus mempunyai pengertian dan tanggapan yang
tajam terhadap individu-individu yang saling berurusan dengannya. Selain
daripada itu seorang pemimpin juga harus mempunyai:
· Empati
iaitu kebolehan untuk memahami perasaan orang lain dan bersimpati.
· Kesedaran
akan kelemahan dan kekuatan dirinya sendiri. Sedar tentang
bagaimanakah dirinya dianggap oleh orang lain. Hanya apabila ini berlaku maka
barulah kepercayaan kebolehan dirinya akan timbul.
· Kebolehan
untuk melihat secara objektif akan masalah-masalah dan tingkah laku
anggota-anggota lain. Pemimpin harus bersikap adil boleh memberi analisa yang
adil dan tidak emosional.
Selain
itu, sekiranya seseorang itu ingin menjadi pemimpin yang baik, dia hendaklah
mengamalkan perkara-perkara yang diketahui, dilihat dan diterima sebagai baik:
- Seseorang pemimpin harus bersedia untuk belajar dari siapa sekalipun apa yang dia tidak tahu kerana kepimpinan itu sesuatu yang boleh terus menerus dipelajari dari latihan dan pengalaman.
- Seseorang pemimpin mesti berani memberi jawapan yang tegas kepada sesuatu yang difikirkan baik atau tidak baik kepada organisasinya.
- Seseorang pemimpin yang baik berupaya memudahkan semua kerja, dengan menjadikannya kerja-kerja biasa yang boleh dilakukan oleh kebanyakkan orang bawahannya dan tidak memerlukan pakar khusus.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai perhubungan baik dengan orang-orang bawahannya. Dia mengenali mereka sebagai individu-individu yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Pemimpin yang baik juga tidak berkasar dengan orang-orang bawahannya.
- Seseorang pemimpin yang baik pandai membahagikan masa. Dia tahu bila masa bertugas dan bila masa di luar tugas dan bertindak bersesuaian dengan keadaan. Pemimpin yang tidak cekap selalu merasa runsing dan bimbang dengan hal-hal tugas di mana juga dia berada.
- Dalam sesebuah organisasi terdapat pelbagai jenis manusia: ada yang malas, ada yang rajin dan ada yang boleh diharap serta ada yang tidak boleh diharap. Seorang pemimpin yang bijak tidak lemah semangat dengan keadaan ini. Dia menerima hakikat sedemikian dan menggunakan sebaik-baiknya apa yang ada.
- Seorang Pemimpin yang baik tahu dan mahu berbincang denganorang-orang bawahannya mengenai sesuatu hal yang dia sendiri tidak pasti. Dia tidak hanya pandai mengeluarkan arahan saja.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai banyak pengetahuan dan pengalaman mengenai tugas dan manusia.
- Seorang pemimpin yang baik pandai memperkembangkan kebolehan bekerja orang bawahannya. Dia tahu mengagihkan tugas kepada mereka.
- Seorang pemimpin yang bijak tidak sekali-kali lemah semangat dan cepat mengaku kalah apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Kalau masalah tidak dapat diselesaikan dengan satu cara, dia menggunakan cara lain. Dia sentiasa bersikap positif.
Gaya Kepimpinan Mengikut
Teori Laluan Matlamat
1
- Kepimpinan Berorentasikan Arahan (Directive Leadership)
I Dikaitkan dengan gaya penyampaian atau memberi penjelasan kepada pekerja. Pemimpin memberikan arahan mengenai sesuatu tugas. Dengan menyertakan mengenai apakah harapannya berkaitan tugas tersebut. Pemimpin juga turut memberikan klu mengenai bagaimana tugas itu boleh disempurnakan dan juga penetapan waktu yang diperuntukkan untuk menyelesaikan. Arahan yang baik disampiakan kepada pekerja secara spesifik supaya pekerja mendapat gambaran awal dan kefahaman yang jelas untuk memulakan sesuatu tugasan yang diberikan.
2
I Merujuk kepada tingkah laku memberi pertimbangan kepada pekerja. Iaitu dengan gaya beramah mesra dan prihatin sebagai seorang pemimpin. Tingkah laku ini bertujuan untuk mewujudkan suasana kerja yang menyenangkan kepada pekerja. Dismaping itu, seorang pemimpin melayan pekerja tanpa berdasarkan mobility social dan turut menghormati status kedudukan mereka. Gaya kepimpinan ini mampu mewujudkan suasan mesra agar pekerja termotivasi dengan penuh rela hati bagi melaksanakan sesuata tugasan.
- Kepimpinan Berorientasikan Sokongan (Supportive Leader)
I Merujuk kepada tingkah laku memberi pertimbangan kepada pekerja. Iaitu dengan gaya beramah mesra dan prihatin sebagai seorang pemimpin. Tingkah laku ini bertujuan untuk mewujudkan suasana kerja yang menyenangkan kepada pekerja. Dismaping itu, seorang pemimpin melayan pekerja tanpa berdasarkan mobility social dan turut menghormati status kedudukan mereka. Gaya kepimpinan ini mampu mewujudkan suasan mesra agar pekerja termotivasi dengan penuh rela hati bagi melaksanakan sesuata tugasan.
- Kepimpinan Berorientasikan Penyertaan (Participative Leadership)
Gaya ini merujuk kepada pemimpin yang mengalu-alukanpenyertaan pekerja untuk mereka berkongsi menetapkan sesuatu keputusan.
Pemimpin membuka ruang untuk rundingan kepada pekerja agar mereka dapat
menyumbang idea sertapandangan. Begitu juga dengan peluang untuk meningkatkan
cadangan dalam sesuatu keputusan berdasarkan persetujuan organisasi.
4
- Kepimpinan Berorientasikan Pencapaian
Kepimpinan dengan gaya ini memberikan cabaran
kepada pekerja untuk melaksanakan tugasan pada peringkat tertinggi kemampuan
mereka. Pemimpin akan sentiasa mencari peningkatan dan pencapaian yang
bersinambungan. Ini melalui langkah menyatakan keyakinan yang tinggi bahawa
pekerja mempunyai kemampuan untuk mencapai matlamat bagi cabaran tersebut.
PENGURUSAN BILIK
DARJAH YANG KONDUSIF
Bilik
darjah merupakan tempat para murid menerima pelajaran, dibimbing dan diasuh
dengan pekerti dan personality yang mulia, dicungkil bakat dan kelebihan dengan
melonjakan kemahiran pelbagai yang dimiliki oleh setiap murid, digilip daya
kreativiti yang unik serta dilatih dengan unsur-unsur ketahanan diri yang kuat
dalam mengahadapi cabaran. Maka dengan suasana persekitaran bilik darjah perlu
diubah suai sesuai dengan kehendak pembelajaran pada masa kini. Antara elemen
penting dalam perubahan pengurusan bilik darjah adalah seperti pendekatan yang
berpusatkan murid dan kemudahan pengajaran dan pembelajaran. Ruang pembelajaran
yang kondusif ialah ruang di mana murid mempunyai peluang untuk menyatakan
pendangan dan pendapat, memilih aktiviti yang lebih sesuai dengan minat mereka
serta ruang yang membenarkan murid mencuba dan meraih pengalaman. Maka
pendekatan berpusatkan murid adalah releven dengan masa kini. Unsur-unsur
persekitaran sedia ada murid serta amalan budaya telah diamalkan perlu diambil
kira dalam menyediakan kemudahan pembelajaran. Kemudahan pengajaran dan
pembelajaran perlu dipelbagaikan dan ditambah, malahan kemudahan yang disediakan perlu mampu memenuhi
kepelbagaian bakat dan kecerdasan murid. Golongan ini mempunyai potensi diri
yang besar yang dapat memanfaatkan negara.
Elemen Penting Perubahan Pengurusan Bilik Darjah
·
Pendekatan Berpusatkan Murid- Ruang Pembelajaran yang kondusif ialah ruang dimana murid mempunyai peluang untuk menyatakan pandangan dan pendapat, memilih aktiviti yang lebih sesuai dengan minat mereka serta ruang yang membenarkan murid mencuba dan meraih pengalaman. Pendekatan berpusatkan murid adalah pendekatan terkini yang lebih relevan
- Bagi memastikan pembelajaran berpusatkan murid, sesebuah bilik darjah hendaklah menyediakan keperluan dan kemudahan yang selesa dan lengkap. Main ialah suatu pendekatan yang mampu mendorong murid mencipta suatu pengalaman yang bermakna dan seterusnya mendorong murid mengenali diri sendiri dan mengenal diri sendiri serta bakat yang ada di dalam diri mereka.
- Perkembangan personality, pemupukan kemahiran intrapersonal dan interpersonal, pekembangan sosioemosi semuanya dapat dikembangkan melalui main.
- Penemuan inkuiri, pembelajaran berasaskan projek dan pembelajaran berasakan masalah, guru juga perlu kerap menggunakan pembelajaran berasaskan budaya dan berasaskan pembelajaran main.
·
Kemudahan Pengajaran Dan Pembelajaran
- Kemudahan pengajaran dan pembelajaran perlu dipelbagaikan dan ditambah, malahan kemudahan yang disediakan perlu mampu memenuhi kepelbagaian bakat dan kecerdasan murid.
- Kemudahan pengajaran dan pembelajaran kepada kanak-kanak khas juga tidak boleh diabaikan. Golongan ini mempunyai potensi diri yang besar yang dapat dimanfaatkan Negara.
- Kemudahan pengajaran dan pembelajaran perlu mengambil kira latar belakang dan sosiobudaya murid.
- Unsur-unsur persekitaran sedia ada murid serta amalan budaya yang telah diamalkan perlu diambil kira dalam menyediakan kemudahan pembelajaran murid.
Corak Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan
Murid-murid mempunyai
perbezaan dari segi matlamat, kebolehan dan personaliti. Guru harus mengambil
kira faktor-faktor tersebut untuk membentuk satu persekitaran dan pengurusan
bilik darjah yang berkesan.
· Susunan kelas perlu diberi perhatian. Contoh murid lemah diletakkan
bersama murid pandai tetapi jika silap perancangan murid yang pandai akan
membuli murid yang lemah banyak perkara yang berlaku di luar perancangan.
· Persekitaran pembelajaran yang kondusif perlu mengambil kira
elemen-elemen seperti fizikal, emosi dan sosial
Matlamat Pengurusan Bilik Darjah
· Matlamat utama pengurusan bilik darjah adalah mengekalkan
persekitaran bilik darjah yang positif, kondusif dan produktif
·
Tiga elemen yang peru dipertimbangkan:-
i.
pengurusan masa
ii.
peluang pembelajaran
iii.
pengurusan kendiri
Persekitaran
Bilik Darjah Yang Positif
· Persekitaran bilik darjah yang positif tercapai apabila murid
dapat melalui proses pembelajaran dengan baik.
·
Murid berasa tenang, seronok dan bermotivasi untuk belajar
·
Rutin dan peraturan bilik darjah
i. Rutin bilik darjah
ii.
Peraturan
iii.
Akibat
Perancangan Ruang Pembelajaran
· Perancangan pembelajaran ialah perancangan fizikal ke atas ruang
yang terdapat di dalam bilik darjah. Ruang pembelajaran termasuk ruang persendirian untuk murid-murid,
ruang untuk aktiviti dan ruang untuk bahan-bahan pembelajaran
Mengekalkan Persekitaran Berkesan Untuk Pembelajaran
· Galakkan penglibatan murid
· Langkah pencegahan :
- Guru sentiasa mengawasi murid dan aktiviti yang berlaku serentak
- Murid perlu sedar guru sentiasa mengawasi mereka.
- Guru merancang dan menyelaras aktiviti dengan berkesan
· Komunikasi berkesan
Ciri-Ciri Bilik Darjah Yang Berkesan
- suasana demokratik di dalam bilik darjah
- guru perlu mengambil tanggungjawab sebagai pendidik dan fasilitator
- menimbulkan persekitaran saling mempercayai dan saling menghormati
- guru mesti percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk mencapai kejayaan
- guru patut menunjukkan contoh dan teladan yang baik untuk diikuti
- jadikanlah bilik darjah sebagai tempat yang seronok dan selamat untuk murid-murid
- guru menunjukkan rasa kecintaan dan semangat yang tinggi untuk mengajar dan mendidik murid-murid
- pembelajaran berasaskan individu
- mempunyai semnagat kekitaan
- mengamalkan komunikasi yang berkesan di dalam bilik darjah
LANDSKAP MAKLUMAT
Perkembangan
dalam bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) menjadi satu hambatan
kepada pihak sekolah kepada pihak sekolah mengemaskinikan system maklumat dan
komunikasi pada peringkat sekoalh dalam memastikan warga sekolah sama ada guru
atau murid memperoleh maklumat terkini. Murid memerlukan maklumat dan data
terkini untuk menambah pengetahuan padaperingkat global. Beberapa perkara yang
perlu diambil perhatian dalam memastikan landskap maklumat yang sempurna,
antaranya ialah pusat sumber dan peranan guru.
Pusat sumber
Pusat
Literasi Teknologi Maklumat di mana murid mampu mengakses pelbagai maklumat,
bahan dan rujukan untuk kegunaan mereka sendiri. Kepelbagaian sumber dan bahan
bacaan dalam bentuk e-buku, e-perpustakaan dan e-jurnal merupakan sumber
terkini yang memerlukan kemahiran dalam pencarian maklumat.
Peranan guru
Pihak
yang bertanggungjawab terhadap
perkembangan dan kebolehan murid. Sejajar dengan perkembangan teknologi
maklumat, setiapp guru nwajar menguasai kemahiran TMK dalam memastikan murid sentiasa
mengikuti perkembangan dan perubahan. Hal ini merupakan satu perubahan yang
perlu berlaku dalam tempoh masa terdekat. Bagi memastikan guru mampu memainkan
peranan dalam hal ini, kurikulum latihan guru memuatkan kemahiran TMK kepada
guru-guru pelatihnya. Selain ditawarkan kepada guru-guru praperkhidmatan,
kemahiran TMK juga ditawarkan kepada guru-guru dalam prkhidmatan.
Antara
strategi yang terpenting dalam memastiakn pengurusan inovasi dan perubahan
pendidikan adalah melalui penambahbaikan kurikulum. Kepentingan terhadap
pembaharuan dalam kurikulum telah banyak diperkatakan, antaranya Banathy (1992)
menyatakan bahawa perubahan dalam sesuatu sistem pendidikan memerlukan
pengetahuan dan pemahaman yang mendalam tentang hubung kait antara semua
bahagian dalam pendidikan. Jenlink et sl (1996) berpendapat bahawa komuniti
yang membawa perubahan perlu membantu komuniti membangunkan visi mereka dalam
system pendidikan yang ideal, mendorong stakeholder berperanan dalam berkongsi visi
pendidikan serta melibatkan semua pihak agar berminta dan turut serta terhadap
visi baharu yang di bawa.
Januari
2011 bermula Transformasi Kurikulum Sekolah Rendah di Malaysia. KBSR akan
diperkukuhkan dan ditambahbaik menjadi KSSR. Transformasi ini melibatkan
rekabentuk , organisasi, penegasan kurikulum, peruntukkan, masa dan pengurusan
kurikulum.
Prinsip Pelaksanaan KSSR
·
Pendekataan bersepadu.
·
Perkembangan individu secara menyeluruh.
·
Pendidikan yang sama untuk semua murid.
·
Pendidikan seumur hidup.
Tunjang utama KSSR
·
Komunikasi
·
Sains dan Teknologi
·
Perkembangan Fizikal dan Estetika
·
Kerohanian
·
Sikap dan Nilai
·
Kemanusiaaan Dan Ketrampilan Diri
Dalam
KSSR, p&p akan menjadi lebih menarik, menyeronokkan dan lebih bermakna.
Kita mengharapkan transformasi ini akan mampu dilaksanakan sebaik-baiknya bagi
memastikan murid dibekalkan dengan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang
relevan dengan keperluan dan cabaran abad ke 21. Semua pihak sama ada di dalam
sekolah atau pihak luar yang terlibat secara langsung atau tidak langsung harus
bersedia menghadapu cabaran pelaksanaan KSSR.
SILA KLIK DI SINI UNTUK MELIHAT PERBINCANGAN MENGENAI TRANSFORMASI KURIKULUM :
http://www.youtube.com/watch?v=ir6bwP8VBNY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UIyfFmjU1QI&feature=relmfu
TRANSFORMASI UNTUK ORANG ASLI:
http://www.youtube.com/watch?v=Yg88VaZzbaQ&feature=related
TRANSFORMASI PENDIDIKAN VOKASIONAL:
http://www.youtube.com/watch?v=qPpVk_cMkqk&feature=related
SILA KLIK DI SINI UNTUK MELIHAT PERBINCANGAN MENGENAI TRANSFORMASI KURIKULUM :
http://www.youtube.com/watch?v=ir6bwP8VBNY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UIyfFmjU1QI&feature=relmfu
TRANSFORMASI UNTUK ORANG ASLI:
http://www.youtube.com/watch?v=Yg88VaZzbaQ&feature=related
TRANSFORMASI PENDIDIKAN VOKASIONAL:
http://www.youtube.com/watch?v=qPpVk_cMkqk&feature=related
SEKOLAH BESTARI
Sekolah
Bestari bermaksud pendemokrasian pendidikan yang membuka peluang belajar kepada
semua murid tanpa mengira status dan aras pencapaian dalam mencapai potensi
sepenuhnya dalam cara yang paling sesuai dengan gaya pembelajaran murid.
Tindakan yang paling utama dalam melaksanakan Sekolah Bestari adalah persediaan
guru-guru yang terlibat dalam pengajaran dan pembelajaran Sekolah Bestari. Guru
perlu melalui latihan semula dalam lima kemahiran bagi memenuhi konsep Sekolah
Bestari. Antara kemahiran yang ditekankan adalah kemahiran belajar, kemahiran
berfikir secara kreatif dan kritikal, kemahiran membimbing, penilaian dan
penaksiran serta kemahiran teknologi. Fahaman bahawa Sekolah Bestari ialah
sekolah yang menggunakan computer adalah kurang tepat sebaliknya Sekolah
Bestari turut meliputi sekolah-sekolah di kawasan pendalaman yang tiada bekalan
elektrik dan kemudahan. Hal ini bererti, teknologi yang diperlukan dalam
pengajaran dan pembelajaran adalah pelbagai, malahan guru mampu membimbing
murid mereka cipta sesuatu dengan menggunakan apa jua yang ada dipersekitaran
mereka. Sekiranya perkara ini dapat dilaksana, maka murid yang kreatif dan
inovatif berjaya dihasilkan.
SILA KLIK LINK DIBAWAH INI UNTUK MENGETAHUI LEBIH LANJUT :
http://www.youtube.com/watch?v=5Z8nZpXR4Os
SILA KLIK LINK DIBAWAH INI UNTUK MENGETAHUI LEBIH LANJUT :
http://www.youtube.com/watch?v=5Z8nZpXR4Os
Konsep
Sekolah Bestari
Pada
tahun 1996, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menggubal konsep Sekolah
Bestari berpusatkan pengajaran dan pembelajaran berpemikiran kritis dan
kreatif. Teknologi sebagai penupaya menjadi komponen penting dalam konsep
Sekolah Bestari apabila Projek Sekolah Bestari diwujudkan sebagai satu
daripada Aplikasi Perdana Koridor Raya Multimedia.
Sekolah
Bestari Malaysia ialah institusi pembelajaran yang direka semula secara
menyeluruh dan segi pengajaran –pembelajaran dan pengurusan sekolah untuk
mebantu murid menghadapi cabaran Zaman Maklumat. Proses pengajaran
–pembelajaran , iaitu proses berkaitan dengan kurikulum, pedagogi, pentaksiran,
dan bahan pengajaran –pembelajaran , akan direka semula untuk membantu murid
belajar dengan lebih berkesan dan cekap. Sekolah Bestari akan mendorong murid
mengamalkan pembelajaran akses kendiri dan terarah kendiri serta mengikut kadar
pembelajaran sendiri.
Pengurus
Sekolah Bestari akan dapat menjalankan tugasnya dengan lebih cekap apabila
fungsi utama berkaitan dengan pengurusan sekolah dikomputerankan. Selain itu,
ibu-bapa, komuniti dan pihak swasta sebagai pihak yang berkepentingan akan
memainkan peranan yang lebih aktif dalam menjayakan prestasi sekolah. Semua
pihak akan sentiasa terlibat dalam peningkatan profesionalisme atau keilmuan
berkaitan dengan pengurusan sekolah, pengajaran-pembelajaran dan sebagainya.
Objektif
Sekolah Bestari
Obkektif
Sekolah Bestari Malaysia adalah berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
terdiri daripada yang berikut:
1.
Menghasilkan
tenaga kerja yang berpemikiran dan celik teknologi
2.
Mendemokrasikan
pendidikan
3.
Meningkatkan
penyertaan pihak yang berkepentingan
4.
Memupuk
perkembangan menyeluruh individu
5.
Memberi
peluang untuk peningkatan kekuatan dan keupayaan individu
Syarikat Usahsama, Telekom Smart
School Sdn. Bhd
Syarikat
usahsama, Telekom smart school sdn. Bhd terdiri daripada (7) syarikat tempatan.
Selain itu tiga syarikat antarabangsa juga terlibat dalam Penyelesaian
Bersepadu Sekolah Bersepadu. Ketiga-tiga syarikat antarabangsa ialah seperti
berikut :
• BT
Multimedia (Malaysia) sdn. Bhd
• Electronic Data Systems IT Services (Malaysia) Sdn.Bhd
• NIIT Malaysia Sdn Bhd
• Electronic Data Systems IT Services (Malaysia) Sdn.Bhd
• NIIT Malaysia Sdn Bhd
Penyelesalan
Bersepadu Sekolah Bestari
Komponen
utama dalam Penyelesaian Bersepadu Sekolah Bestari yang akan disediakan dan
dilaksanakan oleh Telekom Smart Sdn Bhd ialah yang berikut :
1
Bahan
Pengajaran-Pembelajaran dalam bentuk perisian kursus dan bahan bercetak untuk
empat mata pelajaran yang berikut:
·
Bahasa
Melayu
·
Bahasa
Inggeris
·
Sains
·
Matematik
2
Sistem
Pengurusan Sekolah Bestari yang terdiri daripada perisisan untuk fungsi
pengurusan dan pentadbiran yang berikut:
·
Governan
Sekolah
·
Pengurusan
Hal Ehwal Murid
·
Pengurusan
Sumber Pendidikan
·
Pengurusan
Kewangan
·
Pengurusan
Sumber Manusia
·
Pengurusan
Sumber Luar
·
Pengurusan
Kemudahan
·
Pengurusan
Teknologi
·
Pengurusan
Asrama
3 Infrastruktur Teknologi yang terdiri
daripada perkakasan, perisian, perisian system dan peralatan bukan-IT
4
Integrasi
Sistem bagi memastikan kesepaduan yang berikut :
· Antara
Sistem Pengurusan Sekolah, Bahan Pengajaran dan Pembelajaran dan infrastruktur
Teknologi dalam Sekolah Rintis dan pusat Data.
· Antara
proses dalam Sistem Pengurusan Sekolah
· Antara
proses dalam Bahan Pengajaran dan Pembelajaran
· Antara
Sistem Pengurusan Sekolah Bestari dan Bahan Pengajaran-Pembelajaran
· Integriti
data dan persekitaran selamat
· Antara
penyelesaian Bersepadu Sekolah Bestari dan aplikasi lain dalam Aplikasi Perdana
projek Koridor Raya Multimedia.
Tempoh
Projek Rintis
Tempoh
Projek Rintis Sekolah Bestari ialah tiga (3) tahun mulai daripada tarikh
tandatangan Perjanjian antara Kerajaan dan Telekom Smart School Sdn Bhd.
Rancangan
Masa Depan
Sungguhpun
Kementerian Pendidikan Malaysia mengalakkan semua sekolah yang lain untuk
menjadi sekolah bestari dengan mencari sumber kewangan dan kepakaran sendiri.
Kementerian Pendidikan sedang juga merancang pelan induk bagi memastikan semua
sekolah di Malaysia menjadi sekolah bestari secara berperingkat-peringkat.
Bidang
Keberhasilan Utama Negara/ National Key Result Area (NKRA) merupakan gagasan
yang diperkenalkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abd Razak, Perdana Menteri
Malaysia yang ke-6. NKRA ialah tindakan lanjutan bagi Petunjuk Prestasi Utama/
Key Perfomance Indicator (KPI) yang menjadi piawai kepada pencapaiana anggota
pentadbiran dan penjawat awam. Terdapat enam NKRA yang bertanggungjawab kepada
kementerian-kementeriann yang terbabit. Dalam melaksanakan strategi perubahan
melalui empat sub NKRA, kerajaan telah memperuntukkan RM 30 bilion bagi
pendidikan rendah dan menengah melalui RMK10. Peruntukkan tersebut diafihkan
untuk program bantuan dan biasiswa pelajar, membina 80 sekolah bahari disamping
mengubah suai dan menaik taraf sekolah-sekolah yang daif di seluruh Negara. Sub
NKRA merupakan pendekatan dalam usaha membangunkan modal insan yang inovatif,
kreatif serta bernilai tambah membangunkan ekonomi baharu.
Perincian
6 Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA)?
1.
NKRA yang pertama :Mengurangkan
Kadar Jenayah
SILA KLIK DISINI:
http://www.youtube.com/watch?v=RNhBefXDq8M
SILA KLIK DISINI:
http://www.youtube.com/watch?v=RNhBefXDq8M
· Sesebuah
negara yang menuju ambang kemajuan seperti Malaysia perlu berada dalam keadaan
aman dan damai. Jauh dari segala bentuk ancaman dan jenayah. Walau bagaimanapun
di mana-mana negara di dunia pencegahan jenayah secara total tidak mungkin
dapat dicapai. Pastinya ada sahaja dari masa ke semasa kejadian-kejadian yang
sukar untuk dielakkan daripada ianya berlaku.
· Oleh
yang demikian, kerajaan memandang serius isu pencegahan jenayah dan meletakkan
keutamaan pengurangan kadar jenayah sebagai salah satu NKRA di bawah
Kementerian Dalam Negeri. Untuk itu, kerajaan telah mengenal pasti NKRA
pengurangan jenayah dan di pecah bahagi kepada tiga bahagian iaitu:
- Jenayah jalanan: Jenayah jalanan diberi penekanan kerana didapati ia mendatangkan trauma dan ketakutan berpanjangan kepada ahli keluarga juga anggota masyarakat. Apa yang dimaksudkan dengan jenayah jalanan termasuklah curi ragut, samun tanpa bersenjata dan samun berkawan tanpa bersenjata api. Statistik menunjukkan jenayah kategori ini bukanlah enteng-entengan kerana ia merupakan 17% daripada keseluruhan indeks jenayah 2008. Manakala hot spots kepada jenayah jenis ini telah dikenal pasti terutamanya di empat kawasan utama iaitu Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang dan Johor. Didapati, negeri-negeri ini mencatat sebanyak 72% daripada jumlah keseluruhan jenayah jalanan pada tahun 2008. Oleh sebab itu kerajaan menetapkan sasaran pengurangan jenayah jalanan ini sebanyak 20% pada penghujung tahun 2010.
- Keselamatan awam: Penumpuan akan diberikan dalam hal penambahbaikan persepsi rakyat terhadap keselamatan awam di mana pasukan-pasukan sukarela yang sedia ada terutamanya RELA akan dikemas kini dan diberi latihan secukupnya secara lebih teratur. Ini termasuklah penyeragaman uniform supaya mereka dapat dilibatkan bersama PDRM khususnya dalam usaha membanteras jenayah jalanan. Dalam usaha ini, balai-balai yang berkaitan akan dinaiktarafkan serta peralatan-peralatan yang diperlukan akan turut ditambah. Selain itu, langkah-langkah pengawalan dan pencegahan akan ditingkatkan lagi dengan menambah peralatan CCTV.
- Peningkatan Prestasi Agensi Penguatkuasaan: Untuk menaikkan prestasi agensi penguatkuasaan pula, Kementerian Dalam Negeri akan bekerjasama dengan Jabatan Peguam Negara dan Jabatan Perdana Menteri untuk mengkaji cara-cara mempercepatkan proses perundangan terhadap kes-kes tertangguh misalnya dengan mewujudkan tribunal atau mahkamah khas bagi jenayah jalanan.
2.
NKRA yang kedua – Memerangi rasuah
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=yaKIAlPie78&feature=relmfu
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=yaKIAlPie78&feature=relmfu
· Kerajaan
amat komited dalam usaha memerangi rasuah. Seperti mana yang kita semua tahu,
gejala rasuah haruslah dibendung sebelum ianya terus membarah. Badan
antarabangsa iaitu Transparency International dalam Corruption Perception Index
mereka, meletakkan Malaysia di tangga 47 pada tahun 2008 berbanding dengan
kedudukan nombor 39 pada tahun 2004.
· Oleh
itu, untuk memastikan persepsi kedudukan dan ranking Malaysia bertambah
pulih pada masa hadapan, kerajaan beriltizam mengemas kini polisi, prosedur dan
penguatkuasaan yang berkaitan.
· Sehubungan
dengan itu, kerajaan telah pun mengambil keputusan bahawa semua perolehan
kerajaan haruslah menggunakan tender terbuka atau pun tender terhad kecuali
dalam kes-kes tertentu. Manakala dari segi peningkatan penguatkuasaan, kerajaan
telah pun menaikkan taraf badan pencegah rasuah menjadi Suruhanjaya Pencegahan
Rasuah Malaysia (SPRM) dengan bidang kuasa dan perundangan yang lebih efektif.
3.
NKRA yang ketiga –
Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=PA1EZ21mX0E&feature=related
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=PA1EZ21mX0E&feature=related
· Seperti
yang semua maklum, ilmu pengetahuan menjadi kandil penyuluh yang menerangi
kegelitaan hidup di dunia. Malah ilmu menjadi prasyarat kepada pembikinan
mana-mana tamadun yang pernah terbina dan yang menentukan kelancangannya.
Justeru, kerajaan akan terus mengiktiraf dan memberikan ruang kepada yang
terbaik dan terbilang tanpa mengira latar keturunan mahupun taraf sosioekonomi.
· Oleh
itu, dalam bidang pendidikan, PM mahu memastikan anak-anak bangsa mendapat
akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Mahu tidak mahu, generasi
muda Malaysia perlu berilmu, mesti berfikiran kreatif, berinovatif, bercirikan
nilai murni serta mampu bersaing di persada internasional yang penuh cabaran
ini dari kemudahan yang diberikan.
• Kerajaan
akan memberikan keutamaan untuk menyediakan pendidikan yang terbaik bermula
daripada peringkat asas iaitu peringkat prasekolah. Untuk itu, pendidikan
prasekolah akan dijadikan sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
dalam aliran perdana.
Adalah
amat merugikan kerana terdapat kanak-kanak yang pergi ke sekolah tetapi masih
tidak menguasai kemahiran membaca atau menulis apabila meninggalkan bangku
pengajian. Maka, bagi menangani kemelut ini, PM telah menetapkan supaya semua
kanak-kanak normal yang bersekolah boleh menguasai kemahiran membaca, menulis
dan mengira ketika melangkah ke Tahun 4 sekolah rendah sebelum penghujung
2012. Kerajaan menyedari hanya 60% sahaja anak-anak Malaysia yang dapat
akses pendidikan pra sekolah, jadi KPI menjelang 2012 berharap pencapaian ini dapat
dinaikkan sekurang-kurangnya kepada 80%.
Bersesuaian
dengan konsep pencapaian diutamakan pula, kepimpinan sekolah di peringkat
rendah dan menengah perlu menyedari mereka adalah peneraju tapak semaian modal
insan nasional. Berkaitan itu, kerajaan dengan ini ingin menawarkan new deal
atau satu Bai’ah baru kepada semua pengetua dan guru besar sekolah dengan
janji ganjaran berasaskan pencapaian sekolah masing-masing.
Selain
itu , sebagai projek perintis, sebanyak 100 buah sekolah, terdiri daripada
jenis harian biasa, sekolah bestari, kluster, trust school atau sekolah
berpiagam dan sekolah berasrama penuh, akan dikenal pasti untuk diangkat
menjadi Sekolah Berprestasi Tinggi. Dengan ini, kerajaan akan menyediakan
persekitaran pelajaran dan pembelajaran yang kondusif serta menggalakkan
kerjasama antara sektor awam dan swasta bagi memacu lagi pencapaian
pelajar. Semua rencana ini akan dilaksanakan dalam tempoh 3 tahun sebelum
penamat 2012.
4.
NKRA yang keempat – Meningkat
Taraf Hidup Rakyat Yang Berpendapatan Rendah
SILA KLIK DISINI:
http://www.youtube.com/watch?v=FOstAZlSmks&feature=relmfu
SILA KLIK DISINI:
http://www.youtube.com/watch?v=FOstAZlSmks&feature=relmfu
· PM
bertekad untuk membanteras kemiskinan tegar menjelang 31 Disember 2010 sesuai
dengan matlamat RMK9. Mengikut rekod sistem e-kasih, terdapat hampir 45,000
ketua isi rumah (KIR) miskin tegar di seluruh negara. Daripada jumlah itu,
lebih 11,000 telah disahkan statusnya dan telah pun mendapat bantuan Jabatan
Kebajikan Masyarakat. Manakala pengesahan status lebih 14,000 KIR di Sabah dan
Sarawak sedang giat dijalankan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga
dan Masyarakat dan dijangka selesai pada penghujung tahun 2010.
· Sehubungan
ini juga, sebagai sebuah kerajaan yang prihatin, kerajaan sentiasa mendengar
rintihan serta merasai denyut nadi rakyat dan tidak sekali-kali memandang mudah
soal kebajikan rakyat. Kerajaan mahu setiap bantuan yang dijanjikan bukan
sahaja sampai ke tangan rakyat tetapi tiba pada masa yang tepat. Oleh itu,
bermula Januari 2010 semua bantuan kebajikan untuk rakyat akan dibayar
pada tiap 1 hari bulan bagi bulan yang berkenaan.
· Sememangnya,
sumbangan kaum wanita kepada pembangunan negara tidak dapat dinafikan. Malah,
kaum hawa membentuk separuh dari penduduk Malaysia. Bersesuaian itu kerajaan
berhasrat untuk melatih dan melahirkan lebih ramai jumlah usahawan wanita.
Sehingga Jun 2009 sahaja, seramai 717 wanita yang berpotensi untuk dibimbing
menjadi usahawan dalam program Sahabat Amanah Ikhtiar telah dikenal pasti.
Justeru, kerajaan dengan ini menetapkan matlamat untuk menambah lagi jumlah
usahawan di kalangan wanita ini kepada seramai 4,000 orang menjelang
tahun 2012 melalui program Amanah Ikhtiar Malaysia.
5.
NKRA yang kelima : Memperkasa
Prasarana Luar Bandar dan Pedalaman
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=sL51tkQm43Q&feature=relmfu
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=sL51tkQm43Q&feature=relmfu
· Bersesuaian
dengan semangat dan konteks ajaran al Quran Surah Al-Hashr ayat 7 bahawa,
janganlah hendaknya harta dan kekayaan itu beredar di kalangan orang-orang
berada sahaja bahkan sepatutnya ia melimpah ke seluruh negara. Maka, atas
prinsip maslahah umum juga, tiada yang sepatutnya tercicir dari merasai mahsul
kemakmuran.
· Lantaran
itu, pentadbiran kerajaan akan terus giat memperkasa infra luar bandar dan
pedalaman. Menjelang tamatnya tahun 2010 dirancang sepanjang 750 km jalan luar
bandar akan siap dibina di Sabah dan Sarawak. Jumlah ini akan ditambah lagi
kepada 1,500km atau dua kali ganda daripada perancangan awal. Ini akan
melibatkan peruntukan berjumlah RM4 bilion dan akan siap terlaksana sebelum
penamat tahun 2012.
· Jalan-jalan
yang akan dibina terdiri daripada tiga (3) kategori iaitu jalan berturap
(paved), jalan kerikil (gravel) dan jalan tanah yang akan memberi kemudahan
perhubungan serta faedah kepada hampir 2 juta penduduk luar bandar di Sabah dan
Sarawak.
· Manakala
di Semenanjung Malaysia pula, bagi tempoh yang sama, liputan rangkaian jalan
luar bandar akan dipertingkatkan bagi memastikan kesemua rakyat tinggal paling
jauh pun, 5km dari kemudahan jalan berturap. Ini akan melibatkan peruntukan
berjumlah RM1 bilion dan bermakna jumlah peruntukan yang diperlukan bagi
penyediaan infrastruktur asas sehingga 2012 adalah sebanyak RM5 bilion.
· Pada
masa ini, liputan bekalan air bersih di Sabah dan Sarawak masih belum memuaskan
iaitu masing-masing di sekitar 62%. Justeru, Kerajaan telah menetapkan pada
akhir RMK9 liputan bekalan air bagi kedua-dua negeri berkenaan akan
dipertingkatkan kepada 70%. Kerajaan begitu serius untuk menyediakan kemudahan
bekalan air bersih kepada semua rakyat dalam tempoh terdekat ini. Jadinya,
tindakan segera akan diambil untuk meningkatkan liputan bekalan air sehingga
90% di Sabah dan Sarawak pada penghujung tahun 2012. Untuk tujuan ini sejumlah
RM2 bilion diperuntukkan dan akan membawa kemudahan kepada 60,000 buah rumah.
· Selanjutnya,
memandangkan pada masa ini liputan bekalan elektrik di Sabah dan Sarawak juga
masih rendah iaitu masing-masing sekitar 80% berbanding 99% di Semenanjung,
Kerajaan bermatlamat untuk meningkatkan liputan bekalan elektrik di kedua-dua
negeri tersebut kepada 95% pada akhir tahun 2012. Sejumlah RM3.9 bilion akan
diperuntukkan untuk tujuan ini yang akan membawa nikmat kepada 80,000 buah
rumah. Kerajaan juga menyasarkan untuk memberi bekalan elektrik 24 jam kepada
7,000 rumah Orang Asli di Semenanjung pada akhir tahun 2012.
· Kerajaan
turut berhasrat untuk menyediakan kemudahan kediaman yang lebih selesa kepada
golongan miskin dan sehubungan itu, Kerajaan akan membina dan membaik pulih
sejumlah 50,000 unit rumah bagi keperluan golongan tersebut sehingga penghujung
2012 di seluruh Malaysia.
6.
NKRA yang keenam – Menambah Baik
Pengangkutan Awam dalam jangka masa sederhana
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=Oiz3otmrjaU&feature=relmfu
SILA KLIK DISINI :
http://www.youtube.com/watch?v=Oiz3otmrjaU&feature=relmfu
· Dalam
era Malaysia melangkah sebagai sebuah negara maju, kerajaan berhasrat untuk
menyediakan rangkaian sistem pengangkutan awam yang komprehensif bagi memenuhi
keperluan rakyat. Kerajaan sedar bahawa usaha yang serius dan bersifat jangka
panjang diperlukan bagi menjayakan matlamat ini.
· Mengikut
pada statistik Kementerian Pengangkutan, pada masa ini hanya 16% daripada
penduduk Lembah Klang menggunakan sistem pengangkutan awam. Jadi, Kerajaan
menyasarkan bahawa peratus ini akan ditingkatkan lagi kepada 25% pada
penghujung tahun 2012. Namun, harus disedari, untuk meningkatkan peratus ini,
ia melibatkan pelbagai pelaburan yang besar, mapan dan berjangka panjang. Walau
apa pun, buat langkah permulaannya, PM mengumumkan menjelang penghujung 2012,
tambahan 35 set “4-car-train” akan beroperasi untuk laluan LRT Kelana Jaya.
No comments:
Post a Comment